KONCEPCJA PRACY ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANUSZA KORCZAKA

W ŻARNOWCU

„Ma dziecko przyszłość, ale i ma przeszłość: pamiętne zdarzenia, wspomnienia, wiele godzin najistotniejszych samotnych rozważań. Nie inaczej niż my,pamiętai zapomina, ceni i lekceważy, logicznie rozumuje – i błądzi, gdy nie wie. Rozważnie ufa i wątpi.”

                                                                                                J.Korczak

 „Dziecko jest istotą rozumną, zna dobrze potrzeby, trudności i przeszkody swojego życia. Nie despotyczny nakaz, narzucone rygory i nieufna kontrola, ale taktowne porozumienie, wiara w doświadczenie, współpraca i współżycie.”

                                                                                                J.Korczak

Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Oddział przedszkolny jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.

 Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować

 w środowisku lokalnym osiągnięcia oddziału przedszkolnego i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.

 Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w dokumentach i programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:

  • Statucie oddziału przedszkolnego
  • Programie wychowawczym

Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.


 I. WIZJA NASZEGO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

  • Oddział przedszkolny zapewnia dzieciom opiekę i radosną zabawę.
  • Otacza je troską i miłością, ułatwiając adaptację szkolną.
  • Jest miejscem bezpiecznego poznawania świata.
  • Zapewnia dzieciom wszechstronny rozwój.


II. MISJA NASZEGO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO 

  • Akceptujemy dzieci takimi jakie są, dając im szanse na indywidualny rozwój.
  • Budujemy u dzieci system wartości, wskazując co jest dobre a co złe.
  • Czuwamy nad bezpieczeństwem i zdrowiem dzieci.
  • Doskonalimy swoją wiedzę i umiejętności podnosząc swoje kwalifikacje.
  • Eksponujemy twórczy potencjał dzieci w środowisku lokalnym.
  • Funkcjonujemy zgodnie z prawem oświatowym.
  • Interesujemy się życiem społecznym, lokalnym i aktywnie w nim uczestniczymy.
  • Jesteśmy otwarci na propozycje i oczekiwania rodziców.
  • Kształtujemy umiejętności samoobsługowe potrzebne w codziennych sytuacjach.
  • Lubimy być twórczy, aktywni i innowacyjni w swoich działaniach.
  • Łączymy pokolenia i wzmacniamy więzi rodzinne.
  • Mamy estetycznie i bogato wyposażone sale przystosowane do atrakcyjnych zajęć.
  • Nawiązujemy do tradycji lokalnych i regionalnych.
  • Organizujemy dodatkowe zajęcia rozwijające zdolności dzieci.
  • Pozyskujemy rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
  • Rozwijamy twórczy potencjał dzieci.
  • Stwarzamy bezpieczne warunki do prawidłowego rozwoju i zabawy.
  • Tworzymy rodzinną i domową atmosferę.
  • Uwzględniamy wyrabianie nawyków profilaktyki zdrowotnej i ekologicznej.
  • Wspomagamy rodziców w sytuacjach problemowych.
  •  Zapewniamy absolwentom dobry start w szkole.


III. CELE I ZADANIA

  • Oddział przedszkolny osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Działania oddziału przedszkolnego nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
  • Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.

 

ZADANIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

  • Realizacja programu adaptacyjnego
  •  Diagnozowanie umiejętności dzieci ,potrzeb poprzez obserwację i analizę wytworów działalności dziecięcej.
  • Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Wprowadzenie innowacji pedagogicznych do pracy z dziećmi.
  • Kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych poprzez:
  • profilaktykę wad postawy;
  • ćwiczenia zaburzeń funkcji językowych;
  • zmiana nawyków żywieniowych;
  • dbanie o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia;
  • codzienne wyjścia na świeże powietrze.
  • Objęcie nauką języka angielskiego wszystkich wychowanków przedszkola.
  • Stwarzanie dzieciom miłej i przyjaznej atmosfery pobytu w przedszkolu.


IV PROCESY ZACHODZĄCE W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM

  • W oddziale przedszkolnym opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
  • Oddzial przedszkolny zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.
  • W oddziale przedszkolnym opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.


V KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI PRACY

  • Promocja zdrowia i ekologia
  • Rozwijanie uzdolnień.
  • Edukacja przez sztukę.
  • Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji.
  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
  • Wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole.
  • Zwiększenie integracji rodziny z oddziałem przedszkolnym.
  • Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej oddziału przedszkolnego, dobra opinia o działalności oddziału przedszkolnego.
  • Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi oddział przedszkolny.
  • Upowszechnienie wiedzy o działalności oddziału przedszkolnego w środowisku.
  • Stałe wzbogacanie bazy oddziału przedszkolnego o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.

Przedszkolak idący do szkoły jest:

  • dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
  • jest aktywny, samodzielny, twórczy i otwarty,
  • wrażliwy, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
  • ma pozytywny obraz własnego „ja”,
  • umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
  • stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
  • ma  wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
  • odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
  • ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.


VI. ZARZĄDZANIE ODDZIAŁEM PRZEDSZKOLNYM

  • Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy oddziału przedszkolnego.
  •  Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
  • Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.


VII WSPÓŁPRACA DYREKTORA Z NAUCZYCIELAMI

ODDZIAŁU PREDSZKOLNEGO

  • Zachęcanie do podejmowania dokształcania i doskonalenia.
  • Stwarzanie warunków do podnoszenia swoich umiejętności kompetencji zawodowych.
  • Wykorzystywanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce.
  • Doposażenie bazy oddziału przedszkolnego.


VIII WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

  • Sposoby współpracy z rodzicami – zebrania grupowe, konsultacje indywidualne, tablica ogłoszeń, strona internetowa.
  • Organizacja pikniku rodzinnego.
  • Organizacja uroczystości oddziału przedszkolnego.
  • Organizacja współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, konsultacji psychologa, szkoleń i warsztatów dla rodziców.
  • Zachęcanie rodziców do pomocy przy organizacji uroczystości oddziału przedszkolnego.
  • Pozyskiwanie rodziców do pomocy na rzecz poprawy warunków edukacyjnych i wychowawczych oddziału przedszkolnego.

IX FUNKCJONOWANIE ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO 
W ŚRODOWISKU LOKALNYM

  • Oddział przedszkolny współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
  • W oddziale przedszkolnym wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
  • Działalność oddziału przedszkolnego promowana jest w środowisku.
  • Współpraca z biblioteką szkolną.
  • Współpraca ze szkołą podstawową.

PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO 

  • WITAMY NA NASZEJ STRONIE !!!