WITAMY NA NASZEJ STRONIE !!!
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Koncepcja pracy przedszkola

KONCEPCJA PRACY ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANUSZA KORCZAKA W ŻARNOWCU

 

„Ma dziecko przyszłość, ale i ma przeszłość: pamiętne zdarzenia, wspomnienia, wiele godzin najistotniejszych samotnych rozważań. Nie inaczej niż my,pamiętai zapomina, ceni i lekceważy, logicznie rozumuje – i błądzi, gdy nie wie. Rozważnie ufa i wątpi.”

 

                                                                                      J.Korczak

 

 „Dziecko jest istotą rozumną, zna dobrze potrzeby, trudności i przeszkody swojego życia. Nie despotyczny nakaz, narzucone rygory i nieufna kontrola, ale taktowne porozumienie, wiara w doświadczenie, współpraca i współżycie.”

 

                                                                                       J.Korczak

 

Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Oddział przedszkolny jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.

 Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować

 w środowisku lokalnym osiągnięcia oddziału przedszkolnego i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.

 Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w dokumentach i programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:

  • Statut Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Żarnowcu
  • Program wychowania przedszkolnego

Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.

 

 I. WIZJA NASZEGO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

 

  • Oddział przedszkolny zapewnia dzieciom opiekę i radosną zabawę.
  • Otacza je troską i miłością, ułatwiając adaptację szkolną.
  • Jest miejscem bezpiecznego poznawania świata.
  • Zapewnia dzieciom wszechstronny rozwój.

 

II. MISJA NASZEGO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO 

 

  • Akceptujemy dzieci takimi jakie są, dając im szanse na indywidualny rozwój.
  • Budujemy u dzieci system wartości, wskazując co jest dobre a co złe.
  • Czuwamy nad bezpieczeństwem i zdrowiem dzieci.
  • Doskonalimy swoją wiedzę i umiejętności podnosząc swoje kwalifikacje.
  • Eksponujemy twórczy potencjał dzieci w środowisku lokalnym.
  • Funkcjonujemy zgodnie z prawem oświatowym.
  • Interesujemy się życiem społecznym, lokalnym i aktywnie w nim uczestniczymy.
  • Jesteśmy otwarci na propozycje i oczekiwania rodziców.
  • Kształtujemy umiejętności samoobsługowe potrzebne w codziennych sytuacjach.
  • Lubimy być twórczy, aktywni i innowacyjni w swoich działaniach.
  • Łączymy pokolenia i wzmacniamy więzi rodzinne.
  • Mamy estetycznie i bogato wyposażone sale przystosowane do atrakcyjnych zajęć.
  • Nawiązujemy do tradycji lokalnych i regionalnych.
  • Organizujemy dodatkowe zajęcia rozwijające zdolności dzieci.
  • Pozyskujemy rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
  • Rozwijamy twórczy potencjał dzieci.
  • Stwarzamy bezpieczne warunki do prawidłowego rozwoju i zabawy.
  • Tworzymy rodzinną i domową atmosferę.
  • Uwzględniamy wyrabianie nawyków profilaktyki zdrowotnej i ekologicznej.
  • Wspomagamy rodziców w sytuacjach problemowych.
  •  Zapewniamy absolwentom dobry start w szkole.

 

III. CELE I ZADANIA

 

  • Oddział przedszkolny osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Działania oddziału przedszkolnego nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
  • Realizowany jest program wychowania przedszkolnego uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.

 

ZADANIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

 

  • Realizacja programu adaptacyjnego
  •  Diagnozowanie umiejętności dzieci ,potrzeb poprzez obserwację i analizę wytworów działalności dziecięcej.
  • Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Wprowadzenie innowacji pedagogicznych do pracy z dziećmi.
  • Kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych poprzez:
  • profilaktykę wad postawy;
  • ćwiczenia zaburzeń funkcji językowych;
  • zmiana nawyków żywieniowych;
  • dbanie o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia;
  • codzienne wyjścia na świeże powietrze.
  • Objęcie nauką języka angielskiego wszystkich wychowanków przedszkola.
  • Stwarzanie dzieciom miłej i przyjaznej atmosfery pobytu w przedszkolu.

 

IV. PROCESY ZACHODZĄCE W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM

 

  • W oddziale przedszkolnym opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
  • Oddzial przedszkolny zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.
  • W oddziale przedszkolnym opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.

 

V. KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI PRACY

 

  • Promocja zdrowia i ekologia
  • Rozwijanie uzdolnień.
  • Edukacja przez sztukę.
  • Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji.
  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
  • Wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole.
  • Zwiększenie integracji rodziny z oddziałem przedszkolnym.
  • Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej oddziału przedszkolnego, dobra opinia o działalności oddziału przedszkolnego.
  • Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi oddział przedszkolny.
  • Upowszechnienie wiedzy o działalności oddziału przedszkolnego w środowisku.
  • Stałe wzbogacanie bazy oddziału przedszkolnego o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.

 

Przedszkolak idący do szkoły jest:

 

  • dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
  • jest aktywny, samodzielny, twórczy i otwarty,
  • wrażliwy, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
  • ma pozytywny obraz własnego „ja”,
  • umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
  • stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
  • ma  wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
  • odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
  • ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.

 

VI. ZARZĄDZANIE ODDZIAŁEM PRZEDSZKOLNYM

 

  • Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy oddziału przedszkolnego.
  •  Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
  • Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.

 

VII. WSPÓŁPRACA DYREKTORA Z NAUCZYCIELAMI ODDZIAŁU PREDSZKOLNEGO

 

  • Zachęcanie do podejmowania dokształcania i doskonalenia.
  • Stwarzanie warunków do podnoszenia swoich umiejętności kompetencji zawodowych.
  • Wykorzystywanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce.
  • Doposażenie bazy oddziału przedszkolnego.

 

VIII. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

 

  • Sposoby współpracy z rodzicami – zebrania grupowe, konsultacje indywidualne, tablica ogłoszeń, strona internetowa.
  • Organizacja pikniku rodzinnego.
  • Organizacja uroczystości oddziału przedszkolnego.
  • Organizacja współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, konsultacji psychologa, szkoleń i warsztatów dla rodziców.
  • Zachęcanie rodziców do pomocy przy organizacji uroczystości oddziału przedszkolnego.
  • Pozyskiwanie rodziców do pomocy na rzecz poprawy warunków edukacyjnych i wychowawczych oddziału przedszkolnego.

 

IX. FUNKCJONOWANIE ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO W ŚRODOWISKU LOKALNYM

 

  • Oddział przedszkolny współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
  • W oddziale przedszkolnym wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
  • Działalność oddziału przedszkolnego promowana jest w środowisku.
  • Współpraca z biblioteką szkolną.
  • Współpraca ze szkołą podstawową.
Data dodania: 2025-08-21 10:50:45
Data edycji: 2025-08-21 10:54:55
Ilość wyświetleń: 16

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

“Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy.”

Janusz Korczak
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej