Ocenianie kształtujące to idea, która już od kilku lat rozwija się w naszej szkole. To nie tylko sposób pracy, ale i sposób myślenia o edukacji. Jego celem jest wspieranie uczniów w nauce, rozwijanie ich samodzielności i budowanie wiary we własne możliwości.
Nasi nauczyciele, po ukończeniu szkoleń w ramach programu „Całościowy rozwój szkoły” prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, od paru lat wdrażają elementy oceniania kształtującego na różnych etapach nauczania. Dzięki temu uczniowie:
wiedzą, jakie cele realizują podczas lekcji i jakie są kryteria sukcesu,
otrzymują informację zwrotną zamiast samej cyfry,
uczą się samooceny i oceny koleżeńskiej,
współpracują w parach i grupach,
korzystają z technik takich jak „zielony długopis”, „patyczki OK” czy „światła”, które sprawiają, że nauka staje się ciekawsza i bardziej angażująca.
To metoda, która koncentruje się na tym, co dobre, wzmacnia mocne strony ucznia i pomaga mu stawiać kolejne kroki. Dzięki temu dzieci szybciej się uczą, lepiej współpracują i czują się bezpiecznie w procesie edukacji.
Teraz przyszedł czas na wyjątkowy krok!
W roku szkolnym 2025/2026 nasi zdolni czwartoklasiści z klas 4a i 4b będą pracować zgodnie z pełnymi założeniami oceniania kształtującego. Uczniowie na co dzień nie będą otrzymywać ocen cyfrowych – zamiast tego dostaną wartościową informację zwrotną od nauczyciela. Oceny pojawią się tylko na półrocze i koniec roku.
To ogromna szansa dla naszych uczniów – bo uczą się nie dla stopnia, ale dla siebie.
Korzyści są ogromne: wzrost motywacji, większe zaangażowanie, lepsze relacje uczeń–nauczyciel i przede wszystkim poczucie, że każdy sukces – nawet najmniejszy – ma ogromne znaczenie.
Nasi nauczyciele są już gotowi na nowe wyzwania i wierzymy, że ta innowacja będzie kolejnym krokiem ku nowoczesnej, przyjaznej i skutecznej edukacji.
Bo nauka to podróż – a ocenianie kształtujące sprawia, że ta podróż staje się piękniejsza, mądrzejsza i bardziej wartościowa.